fredag 20 februari 2009

Markoolio vs Klassiskt


God kväll folk som läser detta. Nu är det så att jag skiter i om det är kväll för dig nu eller inte för det är kväll för mig och därför säger jag god kväll. Det där var för övrigt den mest meningslösa kommentaren jag har lagt här.

Hur som helst så kollade jag på TV nyss och det var samma program som i förrgår.Det var ett program om musik där bl.a. Markoolio var med och snackade om sin musik.
Från början skrev han sin musik för att vuxna skulle lyssna på det.
Asså fatta att han skriver musik som riktar sig till 23 åringar men träffar barn mellan 4 och 6 år...
Hur i helvete lyckas man träffa så jävla fel?
Självklart kan man förstå att det är småbarn som lyssnar eftersom hans musik suger men det jag menar är att det inte kan vara så svårt att skriva musik för äldre om man nu vill det.

Sedan säger han att flera dagis har förbjudit Markoolios skivor för att de tycker att de är olämpliga för barn... hurfan då? Jag menar hur fan ska barn skadas av någon som sjunger om nyårsparty och fjällsemester? I samma program sitter skaparen av nåt dåligt barnprogram som innehåller klassisk musik och säger att han har med det för att det passar i programmet och han säger: "klassisk musik kan väl aldrig skada någon"

Okej... Markoolio = skadligt och klassiskt = bra...
Tänk er in i situationen: Vi är på ett fritidshem. Dvs. typ förskolan/sexårsverksamheten som det så fint heter. Där har vi Pelle, Olle och Kalle (som är de vanligaste namnen vid exempelstorys)
Låt säga att de sitter och snackar lite och kommer in på musik och vilka de gillar:
Pelle: "Vad gillar du för musik Olle?"
Olle: "Markoolio är jättebra, Vi drar till fjällen..."
Pelle: "Det tycker jag med, Markoolio är bäst"
Olle: "Men vad gillar durå Kalle?"
Kalle: "ja...Mozart är bäst men Beethoven är också bra"
Pelle: "Bögjävel..."

Helt enkelt så skadas nog barn mer av klassisk musik då dem blir mobbade av sina skolkamrater. Jag personligen har ingenting emot klassiskt men det är ju fakta att småungar inte tycker om det. Jag har aldrig hört en 5 åring som lyssnar på klassiskt men jag har hört många som lyssnar på Markoolio.
Sen om man blir hjärndöd av Markoolio eller inte vet väl inte jag. Men man ska lyssna på det man tycker är bra även i små åldrar. Om sedan barnen börjar gilla klassiskt så är det väl deras problem. Jag ber er inte att lyssna på Markoolio hellermen det finns ju de som tycker han är bra så då ska de få lyssna på honom.

Barn lyssnar inte på sånt som är BRA för dem utan på det DE tycker är bra.


1 kommentar:

C920219 sa...

Jag kan faktiskt förstå att vissa har förbjudit Markoolios låtar, eftersom t.ex.vissa låtar kan ha lite oppasande låt texter.
Men det är sant, hans musik passar dem som är 5-7 år men i alla fall.