söndag 3 maj 2009

Att tjäna pengar på idioter (nöjd nu?)

Livsmedelstillverkare är så jävla smarta. Man går in på ICA runt tvåtiden för att man är törstig, plockar en kall fanta ur kylen och känner sig jätte nöjd. Sedan råkar man plötsligt titta ner på flaskan och ser att det står "Great Taste". När man sedan kollar runt i affären ser man att det står så på nästan alla varor. Då man tänker man säkert "fan vad bra! den här fantan måste smaka jätte gott!"
Vem fan skulle skriva "Bad Taste" på sina produkter? Så jävla smart att skriva "Great Taste"... alla kommer ju springa in i affären och lasta upp flera backar på rullbandet. The Coca-Cola Company tänker till!

Samma sak är det med andra livsmedelsprodukter som går ut med reklamen; "Extra mycket av allt". Det betyder ju bara att det blir större och mer inte att det kommer smaka mer räkor, mer tomater eller mer av något annat. Der kommer smaka exakt lika som innan bara att de använder mer av varje ingrediens men sedan förpackar det i mindre förpackningar.

/Theo

3 kommentarer:

Anonym sa...

Theo du får nog tänka om ett par gånger till innan du skriver ett liknande inlägg igen.

Anledningen till att företag sätter ut märkningar där det står "Great Taste" handlar inte om att man tror att folk ska handla massa för det står som det gör. Utan det handlar om ren psykologi, våra hjärnor reagerar på sånt och dras till att köpa produkten lite mer då det står "Great Taste", exempelvis, utan vårt eget medvetande.

Och när du skriver det om "Extra mycket av allt" så hoppas jag du skojar!. Du skriver exakt som det också är, att det är precis mer av dom olika produkterna än normalt. Sen klagar du på att det inte smakar mer? Vem fan har trott att det skulle smaka mer räkor för det är mer räkor, det borde väll reduceras av allt annat som det blivit mer av, eller`??. MER MAT MINDRE PENGAR, kan man förkorta
det.

PS: det heter Tjäna och inte Käna

Blond och anonym sa...

I helvete heller psykologi, man fattar ju att ingen är så dum att skriva att det smakar dåligt på sina förpackningar, eller hur?

och va? det står ju att om man får extra allt men sedan i en mindre förpackning så är det ju ingen skillnad. det blir inte mer smak bara för att det är extra allt, som de säger; "extra allt, mer smak", eller hur? och man får fan eller mer mat för mindre pengar som Anonym säger eftersom att de ändå bara minskar storleken på förpackningen

Anonym 2 sa...

Jo, som anonym säger så har det med psykologi att göra. Reklam är korkad och onödig och jobbig, men tro mig, den fungerar. Reklam är inte gjort för att vara logisk eller ge oss korrekt information, reklam är gjort för att företag ska tjäna pengar. Och ett "Great Taste" fungerar på många, hur töntigt det än låter.