För tusen år sedan trodde folk här i Sverige att åskan kom när Tor slog med sin hammare och än idag finns de som tror att Moses delade havet. Men fast vi vet att det är myter vill vi gärna tro på dem.
Vi har ju våra moderna myter som att etanol skulle bli framtidens bilbränsle. Idag finns det nästan ingen som tankar etanol frivilligt. En annan modern myt är att fossila bränslen skulle vara anledningen till växthuseffekten. Ja, det tror du också. Det tror alla, men det finns inga bevis för att det skulle vara sant. Och där har vi myternas kärna. Det krävs inga bevis för att det ska vara sant. När det kommer till miljön är det tillåtet att ljuga ihop precis vad som helst. Själva myterna är ju inget problem i sig. Det är sektmedlemmarna som ställer till problem så länge de är troende. Och efteråt behöver ingen stå upp för vad de har gjort. De har bara varit en i mängden. I Nazityskland var det inte många som erkände efteråt att jodå: ”Vi jagade judar för full hals” utan det var mer: ”Vadå? Vi visste ingenting, klart vi undrade vad det var för konstig inhägnad där borta men…”
Dagens farligaste myt är den om dubbdäck.
Debatten om dubbarna går ut på att man vill förbjuda dubbdäck i helst alla stora städer för att: ”De är livsfarliga för hälsan” Här kommer vi tillbaka till myterna. Bakom alla myter finns en idé om antingen makt eller pengar. Jesus och kyrkan handlade om både makt och pengar, samma sak med nazisterna och judarna, makt och pengar. Myten om dubbdäcken handlar bara om pengar. För politikerna sparar hellre pengar än liv. Och sanningen är att dubbdäck sliter på asfalten, vilket leder till att den måste repareras och det kostar pengar. Men hur skulle det låta om huvuddebattörerna mot dubbdäck: Claes Tingvall, vägverkets trafiksäkerhetsdirektör och Ulla Hamilton, Stockholms Miljö- och trafikborgarråd, gick ut och sa: ”Dubbdäcken är kanske inte skadliga för miljön eller hälsan, men vi ser hellre en liten ökning av trafikolyckor än en stor kostnad för vägarbete.” Det skulle inte låta så bra. Så, på samma sätt som Hitler värvade folk och hjärntvättade unga i Hitler jugend, värvar Claes tingvall och Ulla Hamilton journalister för att sprida sin myt och sin Kampf mot dubbdäcken.
Som när SVT visade forskare i Luleå, som hade kommit fram till att dubbfria vinterdäck var bättre än dubbade. När forskarna senare kom fram till att de hade fel och ville ha en rättelse i TV var SVT inte intresserade. Samma dag som programmet visades i Sverige avskaffades restriktionerna mot dubbdäck i Trondheim i Norge, som har varit förebilden för de svenska förslagen. Men detta hörde vi aldrig något om.
Sanningen är att alla tester som har gjorts har visat att dubbdäcken är säkrare både på snö, is och asfalt. Dessutom är de dubbfria vinterdäcken inte förbjudna på sommaren. Och många som använder dessa väljer att köra slut dem på sommaren. Där har vi ett förbud som borde införas. Förbud mot vinterdäck på sommaren. De dubbfria vinterdäcken har en mjuk gummiblandning för att få grepp på is och snö, detta gör att däcket är mer instabilt på barmark. Tester som gjorts visar att bromssträckan för dessa är 54 % längre än för sommardäck och att de vattenplanar vid 60km/h istället för sommardäckens 100km/h. Om detta har ingen debatt hållits, varför? Okej, de är trafikfarliga men sliter de på vägarna? Nej. Därför har detta aldrig blivit aktuellt i tidningar. För som sagt, politikerna vill spara pengar, inte liv.
Det finns folk som säger att vi förespråkare för dubbdäck bara inte hänger med i utvecklingen. De argumenterar för att de dubbfria däcken har utvecklats med åren och har blivit mycket bättre och faktiskt bättre än dubbdäcken. Det stämmer inte. Dubbdäcken har också utvecklas, bara för att utvecklingen fortsätter på ett ställe slutar den inte på ett annat. Dubbdäckens dubbar har blivit lättare och är numera mindre aggressiva, dessutom har asfalten också utvecklats och blivit hårdare. Allt utvecklas hela tiden.
Försäkringsbolaget IF, som faktiskt är tvungna att betala för alla bilbucklor och skador har undersökt dubbanvändandet i landet. Det de har kommit fram till är att norrlänningar kör med dubbdäck. Ulla Hamiltons och Claes Tingvalls analys av detta är sannolikt att norrlänningar bara är: ”inavlade, lägre stående, hillbillys” som inte hänger med. IF:s analys är att norrlänningar är bättre bilförare och har fattat galoppen med vad som bör användas när det är halt. Och vart är det halt om inte i norrland?
Så, medan Hamilton och Tingvall fortsätter dela in folk i läger, för eller mot, och sprida sin propaganda kanske vi ska titta på de riktiga siffrorna.
Senaste undersökningen av Statens väg och trafikinstitut visar att om dubbanvändandet sjunker från dagens 70% till 20% kommer olyckorna öka med 30 människoliv per år. 30 människoliv som politikerna är villiga att offra för att tjäna extra pengar. En hel skolklass, varje år.
Dubbdäcksförbudet är oacceptabelt! Att förbjuda dubbdäcken vore som att förbjuda bromsar, det är rent vansinne och vi i den svenska befolkningen måste vakna.
Men politikernas plan går som på räls och Hamilton och Tingvall gasar på vid sina skrivbord. Snart införs förbudet på en gata, efter det kommer trupperna sprida sig. De dubbfria vinterdäcken kommer polera isen på alla gator så de gnistrar som kristall om natten och skolklass efter skolklass försvinner.
Jag tänker inte vara den som står om några år och säger: ”Nej jag visste ingenting”
Tänker du?
1 kommentar:
Bra och klokt inlägg.
Skulle kunna skriva en oändlig kommentar här, men det jag vill säga är nog redan sagt.
Gillar din blogg också.
Skicka en kommentar