torsdag 29 oktober 2009

Slussens tomtenisse

Jag måste bara berömma SL:s nyanställda tomtenisse som ser till att bussarna går i tid.
Jag har tyvärr bara sett honom på stationen där bussen går till min skola men det är ju tur att han finns där i alla fall. Hans heroiska insats som verkligen bör belönas, vilket den antagligen gör, vem jobbar utan lön? (volontärer)
Innan han började arbeta på hållplats O i Slussen på mornarna var det alltid en lång kö fram till bussen med folk som skulle på. Och nu var det så att alla i kön kom på bussen i sinom tid och bussen blev full men kom alltid 1-2 min sent till de andra hållplatserna. 1-2 minuter som kan kännas som en evighet om man står 90 grader mot en vägg eller hänger mellan två byggnader i ett lakrritssnöre som sakta töjs ut mer och mer mot bristningsgränsen för ett snabbt fall mot marken.
Numera har den här snubben stenkoll på tiden och nästan brottar ner de sista som försöker gå ombord på bussen så att den ska hinna gå i tid.
Jag tycker att det är en självklarhet att det är viktigare för bussen att komma i tid än att den har några passagerare ombord. Vad ska det egentligen tjäna till att folk är med på bussen om den ändå är sen? det funkar inte, ett stort tack till denna namnlösa nisse, jag bockar och bugar.

3 kommentarer:

Beca sa...

nikko.
Du är en aning knäpp.

Anonym sa...

haha själv hatar jag snubben. kan möjligtvis ha att göra med att jag alltid är en av dom där sista-minuten passegarna...maybe maybe not

Nikko sa...

Kan det vara så att min inlägg innehöll en smula ironi?